söndag 19 maj 2013

Inte enligt plan

Ibland blir det ju inte helt som man tänkt det. Den här veckans träning blev inte som jag planerat. Träningsdagarna blev få. Total distans blev mindre. Höjdmetrarna blev färre. Men jag är nöjd ändå.

Mest knepigt blev det igår, lördag. Planerat var att jag skulle springa backe på ett berg som heter Gårdvikaberg. Jag hade spanat in höjden och sett att det fanns en stig som såg mycket lovande ut. Totalt skulle man kunna få ihop till 200 höjdmeter i en backe. Tillsammans med familjen så planerade vi att göra en gemensam utflykt till detta berg. Tyvärr så visade det sig att stigen som fanns på kartan saknade sin motsvarighet i verkligheten – en kartografisk relik. Någon löpning blev det inte direkt. Men vi fick hur som helst en trevlig picknick med bra utsikt på toppen. På vägen hem så åkte vi via pittoreska Nora och åt en Nora-glass.
Backträningen blev istället idag på söndagen.  Åkte till Lunedet och den gamla slalombacken där.

Med fokus på backen.
 
Rötter och stenar gör löpningen uppför och utför intressant.
Löpningen både uppför och nedför känns bra. Lunedsbacken är sådan att jag kan springa hela vägen upp. Sedan är det ”utförsåkning” nedför. Bra träning.

På toppen. Nöjd med träningen.
Träningen för veckan såg ut så här:
Må: vila. Upptagen med annat. Prioriterade sömn.
Ti: 2x17 km tor jobbet. Snittade på hemvägen 4:16-tempo. Sista 3 km under 4-min-tempo.
On: vila. Upptagen med annat. Prioriterade sömn.
To: 2x17 km tor jobbet. Snittade på hemvägen 4:10-tempo. Sista 7 km under 4-min-tempo.
Fr: 9 km på lunchen med ett par jobbarkompisar. Skönt, soligt pass.
Lö: 2 km barfota. Tog ett kort pass när jag kom hem från ”utflykten”.
Sö: Backe Lunedet. 1466 höjdmeter. 2h37m och 23 km.

Totalt så landade distansen på 103 km för veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar