söndag 21 april 2013

Kinnekulle – en kul kulle för en backsugen kille

750 höjdmeter i sex rundor. Det är rätt hyfsat. Kinnekulle sticker upp vid Vänerns sydöstra strand med sin högsta punkt på 307 möh. Då Vänern ligger på 44 möh så landar differensen på 263 meter om man startar vid stranden.

En "alpinists" belöning: milsvid utsikt över Vänern.
För min del så var jag ute efter både brant och höjd denna dag. Därför hade jag sökt upp parkeringen för Kinnekulles slalombacke. Här har man i vinter använt snökanon så några drivor med snö klamrade sig fast i den alpina branten.
Fram ur marken tränger sig tussilagon. Dagens backe i bakgrunden.
Lutningen är så brant här att det lönar sig inte att springa där det lutar som mest. Det passar mig bra att få sådan variation i min backträning med tanke på sommarens äventyr. Från liftstationen och upp till högsta punkten fick jag så ihop till 125 meter. Med mina sex rundor så landade äventyret på 750+ höjdmeter.
Kinnekulle verkar vara ett friluftseldorado. Här finns en fantastisk natur och underbara vyer. Det märks också att kullen är ett populärt utflyktsmål då många passade på att ”bestiga” höjden denna soliga vårdag. Det gjordes dock i huvudsak från en punkt som ligger ca 40 meter under toppen där det finns en parkering intill en servering.

Idag hade jag inte så mycket tid att upptäcka Kinnekulle men jag har hört mycket gott om platsen av mina klubbvänner i Kristinehamn Multisport. Här finns bl.a. en 45 km lång vandringsled att följa. Kanske det blir något framtida träningsläger här? Vill tillbaka hur som helst.
Äntligen, kortbyxor!

1 kommentar: