torsdag 11 april 2013

Kullaberg - Skånes bästa trail! (?)

Jag inbillar mig att det inte finns någon bättre traillöpning i Skåne än på Kullaberg. Men jag kan ju ha fel och därför reserverar jag mig genom att skriva ett frågetecken inom parentes i rubriken (om ni har något tips så skriv en kommentar, tack!).
Egentligen så var det under påskhelgen som jag var i Skåne. Tillsammans med familjen så skulle vi ”möta våren”. Förmodligen var det mer vårkänsla i Kristinehamn än nere i Skåne denna påsk; Vi fick snö på oss under två av dagarna medans i Kristinehamn så hade man strålande solsken hela påsken. Men den dagen som var viktigast av alla – Kullabergdagen – så fick vi strålande solsken och nästan vindstilla.
I Skåne så har vi våra vänner i familjen Björk. Mikael Björk syns på nätet bland annat på sin blogg på stigarna.se. Det var Mikael som tyckte att vi skulle springa på Kullaberg och jag, som varit där en gång tidigare, var inte sen på att haka på den idéen.
Kullaberg är en urbergshorst i gnejs som sticker ut i havet som en pilspets i väst-nord-västlig riktning. Med sin spännande geologi och geografi har här skapats ett kuperat trail-Mecka för töser och pågar som är intresserade av kuperad och ibland stenig löpning.
Kullaberg och vår löprunda.
Enligt Mikael så följde vår runda ungefär den sträckning som den svarta banan i trailtävlingen Kullamannen har. Totalt sprang vi 14,6km och fick över 500m i ackumulerad stigning. Att man får så pass mycket som runt 35 m/km i stigning kan man förstå om man ser en topografisk karta över Kullaberg. Med sin högsta punkt på 187,5 möh som ligger alldeles invid havet så drar det iväg med höjdmetrarna. Nedan följer lite bilder från en underbar dags löpning. Håll tillgodo!
 
Mikael med Mölle i bakgrunden. Lägg märke till det lugna havet.

Ibland är det lättsprunget... på alla sätt.

Brant.
Nere vid havet. Observera snön i bakgrunden.

On top of the world! På högsta punkten, 187,5 möh.

Mikael Björk: http://stigarna.se/
Kullamannen: http://kullamannen.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar