fredag 18 maj 2012

TBE-vaccinerad

Så var det gjort. Tredje sprutan togs tidigare i veckan och nu har jag skydd mot TBE i tre år till. Första två sprutorna togs med en månads mellanrum ifjol våras.

TBE (tick-borne encephalitis) är ett virus som fästingarna bär med sig och ger en hjärnhinneinflamation. Ca 200 personer diagnostiseras varje år med TBE. Enstaka dödsfall förekommer och av de vuxna som drabbas får en tredjedel bestående men.

Eländesdjuren! (foto från: http://www.hu.liu.se/ike/forskning/klinisk-immunologi/fastingstudie?l=sv)
Ifjol hade jag tretton (!) fästingar innan midsommar som antingen kröp på mig eller hade satt fast sig. Med en hobby som min så kan man säga att jag definitivt har ett "riskbeteende" vad gäller TBE. Igår plockade jag min första för i år. Så nu känns det skönt att ha tagit den tredje sprutan.

Sigge - vår katt - har också fått sitt skydd på sig i form av Frontline-droppar i pälsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar