lördag 26 maj 2012

8:a och 1:a

Ordet “folkfest” används ofta av arrangörer av olika stadslopp. I år så skulle årets upplaga av Harsprånget, 6km i Kristinehamn, verkligen kunnat användas som definition för det begreppet. Med strålande sol, 27 °C och deltagarrekord så bjöds det på löparfest i centrum av Kristinehamn. Med dessa förutsättningar samt 317 anmälda löpare (108 st 2011) och totalt 37 lag (4 st 2011) så var det många som hejade på löparna längs den publikvänliga banan.

Jag har under våren gått med i IF Göta och deras långdistanssektion. Harsprånget var första tävlingen för “nya klubben”. Göta hade två lag med i tävlingen och var såklart stora favoriter inför lagtävlingen. I den så räknas de fyra bästa tiderna av de fem ingående löparna. Ett bra upplägg på en lagtävling tycker jag.





Den klöverformade banan är publikvänlig.
Vid starten så sprang ett gäng röda Götister i klunga.
Spurt mot slutet. Jag går in som åtta i ett ganska tätt toppfält.
Många Götister i målområdet.
En av dagens glädjeämnen var att min son Valdemar, 10 år, sprang också. På 32 minuter klarade han av de 6 km. Fantastiskt bra jobbat i värmen! Jag är så stolt över honom!

Valdemar spurtar mot mål
Stolt pappa står beredd med målkramen.
Hur gick det i lagtävlingen då? Jo, när lag 1 (det “yngre laget”) gick för att hämta lagpriset till det vinnande laget så fick de reda på att Göta vunnit som väntat… fast lag 2. Gissa vem som var med i “gubblaget” idag? Så nu har jag en pokal att få under julfesten.

Löpningens sötma.

Alla foton av Pernilla Söder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar