torsdag 16 juni 2011

Nya leder att springa i Kristinehamn: Järnleden och Hultetleden

Idag invigs Järnleden officiellt enligt den mycket knapphändiga informationen som finns på kommunens hemsida. Eftersom jag spenderar en del tid i skogen löpandes så sprang jag leden redan ifjol dock.

Lederna är sammankopplade och går i en cirkel norr om stan. Förra söndagen den 5:e juni så sprang jag lederna. Jag hade även denna gång med mig kameran och filmade en del. Den totala sträckan blev 40,23 km enligt min gps när jag utgick från hemmet. Om man önskar kan man göra en liknande löprunda som jag har gjort med en rundtur. I kartan här nedan visas två förslag på hur man binder ihop rundan och undviker asfaltslöpning i mesta mån genom att utnyttja några av de stigar, grusvägar och motionsspår som finns. Tanken med kartan är att du kan få en idé till hur du kan springa. Det rekomenderas att du hittar en större karta att orientera dig efter. Eniros funkar rätt bra.


Som sagt så filmade jag min runda. Nedan hittar ni två klipp. Det kan varmt rekommenderas att ni tar en extra titt på del 2 där ni får se tranor samt dagens höjdpunkt med närkontakt med ett rådjurkid som låg på leden där jag sprang.





Vill ni ha mer information så får man tydligen uppsöka turistinformationen i Kristinehamn enligt varmland.org. För övrigt är informationen knapphändig än så länge på internet.

Avslutningsvis så är det bara att säga grattis till alla traillöpare i Kristinehamn som fått en härlig runda att springa!

1 kommentar:

  1. Om ni klickar på kartan så öppnar den sig i ett större format.
    /mats

    SvaraRadera