söndag 8 juli 2012

Lokala Smultronställen

Jag har mina favoritrundor när det gäller löpning. Mina smultronställen. Några måste jag färdas till med bil. Men vissa har jag nästan inpå knuten. Skogen på andra sidan E18 är ett sånt ställe som är nära. Där finns massor av stigar och flera av dem är tekniska och knixiga. Med rötter och stenar. Jag har sju minuter att springa tills jag är där och hälften av den transportlöpningen är på stig.

En annan lokal favorit är att springa rundan Hultet- och Järnleden. Rundan är 41 km med det vägval jag gör. Den går lätt att förlänga till längre distanser med både stigar och motionsspår som man passerar. Idag var en sådan dag då jag förlängde löpningen och sprang 50km. Vädret var intressant: 20°C och regn. Hela tiden.


Ett lokalt smultronställe från dagens löpning längs Järnleden.

Löpningen gick lite tungt då jag kände av fredagens pass (idag = 48h efteråt) då jag sprang backe med sk “bounding”. Det är en övning där man överdriver knädrivet framåt, uppåt och tar långa steg. Grymt bra löpspecifik styrketräning. Den tar bl.a på lårens baksida. Efter ett par timmars löpning idag så kändes den träningen av.

Löpningen ligger nu kring lite drygt tio mil per vecka. Under den avslutande helgen så har jag landat på 60 respektive 63 km de två senaste veckorna. Fokus är långpasset på söndagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar