fredag 10 maj 2013

Järnleden revisited

Kristi himmelfärdsdag blev en Mats långpassdag. Sprang för första gången i år rundan Hultetleden-Järnleden men med en liten variant mot tidigare. 
Marathonrundan Hultetleden-Järnleden.

Löpningen började med att jag följde Järnleden ned till gästhamnen i stan. Därefter sprang jag upp längs Varnan genom centrum och via kyrkan, hembygdgården, Kvarndammen, Kaffeberget upp till Hultet. Därefter vidare på Hultetleden fast på 16-km istället för den anvisade. Sedan över till Järnleden vid Sjöändan.
Innan Niklasdamm så finns en av nyheterna på Järnleden. Här har man dragit in leden i skogen istället för att följa vägen så som tidigare. Man kommer numera fram till vid kaféet och blomsteraffären längs ån från norrsidan. Det här är en riktigt trevlig ny löprunda och kommer att göra att fler hittar till denna möjliga energidepå. De har dessutom Klingglass till försäljning!

Det märks verkligen att det har jobbats med Järnleden den senaste tiden. Många nya skyltar och nästan överdivet mycket markeringar på sina ställen. Även om jag nu hittar här ändå så måste det numera vara svårt att springa fel på denna led. Föredömligt väl välmarkerat!
Detta var grodornas morgon och jag fick ta flera lufthopp i farten för att spara liv. Vid ett tillfälle så hoppade jag högt av en helt annan orsak: jag höll nästan på att sätta foten på en tjäderhöna! När hon flög upp så var det inte långt ifrån att jag själv skrämdes upp i en gran.
Rundan blev 42,17 km och 463 höjdmeter enligt gps:en. Utifrån de erfarenheter jag har av Garminens felberäkning av höjd jämfört med barometriska mätningar (olika Suuntoklockor) så blir den ackumulerade höjden kring 530-550 höjdmeter. En riktigt trevlig mara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar